مطبوعات بین‌المللی در گزارش‌هایی به چند موضوع مرتبط با «اسرائیل» از جمله تنش با حزب‌الله، روابط با آمریکا، وضعیت جولان اشغالی، تحریم‌های بین‌المللی احتمالی و تأثیر آن بر سیاست داخلی و خارجی «اسرائیل» پرداختند.

ترس «اسرائیل» از تشدید تنش با حزب‌الله و کاهش حمایت آمریکا؛ رسانه‌ها چه می‌گویند؟

«نیویورک‌تایمز» بر تلاش‌های دیپلماتیک برای مهار تنش میان «اسرائیل» و حزب‌الله پس از حمله در جولان - که قوی‌ترین آزمون محاسباتی بین دو طرف از اکتبر گذشته بود - تأکید می‌کند. این روزنامه می‌نویسد که مقامات «اسرائیل» از آغاز یک جنگ همه‌جانبه در زمانی که جنگ غزه همچنان ادامه دارد و ذخایر مهمات اسرائیل پس از ۹ ماه درگیری کاهش‌یافته است، بیم دارند.

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» با اشاره به اینکه «بتسالل اسموتریچ» وزیر دارایی «اسرائیل» از «مجدل شمس» در بلندی‌های جولان تهدید کرد که از حزب‌الله انتقام خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: این وزیر در روزی که پروژه‌ای پس از چندین دهه کوتاهی قرار بود به منازل هزاران خانواده دروزی برق‌رسانی کند، آن‌ها را در تاریکی رها کرد. این روزنامه با بیان اینکه «مجدل شمس» منطقه‌ای مسکونی است، اما فاقد هرگونه طرح توسعه است، می‌افزاید: «سیاستمداران اسرائیلی می‌آیند تا با مردم این منطقه در گورستان‌ها گریه کنند، اما وقتی حضورشان ضروری است، ناپدید می‌شوند.»

روزنامه «اسرائیل امروز» هشداری از سوی «دیوید واینبرگ»، کارشناس مؤسسه امنیت ملی و استراتژی صهیونیستی «میسکاو»، نسبت به پیامدهای وابستگی طولانی‌مدت به واشنگتن برای تأمین نیازهای «اسرائیل» که - به دلیل آنچه او انگیزه‌های مترقی چپ دموکرات و گرایش‌های انزواطلبی راست جمهوری‌خواه در آمریکا نامید - دیگر تضمین شده نیست، منتشر کرد. این کارشناس اسرائیلی تأکید کرد که زمان آن فرارسیده است که اسرائیل به اتحادهای راهبُردی و منابع مواد خام، تسلیحات، مشارکت‌های تکنولوژیک و غیره تنوع بخشد.

«شوکی فریدمن»، کارشناس حقوق بین‌الملل و قانون اساسی هم در گفت‌وگو با روزنامه «هاآرتس» نسبت به عواقب کنارگذاشتن حق وتو توسط واشنگتن برای جلوگیری از تحریم «اسرائیل» هشدار داد و گفت که این به معنای پایانِ جهان است. وی افزود: اثرات افزایش تحریم‌ها بر شهرک‌نشینان محدود به کرانه باختری نخواهد بود، بلکه مشروعیت بین‌المللی «اسرائیل» را تضعیف خواهد کرد. فریدمن، اقدامات وزیر دارایی «بتسالل اسموتریچ» و وزیر امنیت ملی «ایتامار بن‌گویر» را محکوم کرد و گفت که آنها خسارت زیادی به پروژه شهرک‌سازی وارد کرده‌اند.

«وال‌استریت ژورنال» هم به نوبه خود، گزارشی را برجسته کرد که نشان می‌دهد «کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا اکنون زیر ذره‌بین رأی‌دهندگان طرف‌دار فلسطین است تا ببینند آیا از سیاست «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا فاصله می‌گیرد و دیدگاه خود را ارائه می‌دهد یا خیر.

منبع: الجزیره

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.